February 10, 2006

P{W|W}>P{M|W} and ...

برای‌ام کس‌ای offline گذاشته بود به این مضمون که اسم‌ات را آخر این لیست اضافه کن و برای دیگران بفرست. در نتیجه لیست‌اش تشکیل می‌شد از اسامی‌ی آدم‌ها. لیست این‌گونه بود:

shiva, payam, sara, parinaz, mani, parsa, paniz, zahra, saghar, niusha, jafar, sa'eed, sina, maryam, shadi, roya, mona, dina, nami, keyvan, ashkan, parichehr, sanaz, pegah, tina, sepehr, shayan, ali, amirhossein, shafagh, azita, navid, mohammad, shiva atieh ,sadaf, shirin, mahyar, armita, nina, Mona, dorsa, behrang, saba, taraneh, Simin, Reyhaneh, hasty, SAM, mohammad, mahsa, mahdis, mahsa, shahin.kami, morteza, farokh, PedrAm

بنا به دلایل تاریخی دخترها را با صفر و پسرها را با یک نمایش دادم. لیست بدین‌گونه شد:

01001100001110000011100001111001100010000100000110001111

چه چیزی می‌بینید؟ من حلقه‌های درون‌گروهی‌ی دختران را در این سری‌ی اعداد می‌بینم.

---

تکمیلی: بیایید کمی بیش‌تر داده‌ها را بکاویم و ببینیم آیا چیزی ازشان در می‌آید یا خیر. برای شروع، احتمال‌های شرطی را محاسبه می‌کنم. با احتمال شرطی‌ی مرتبه اول شروع می‌کنم: تنها فرد فعلی و فرد بعدی را در نظر می‌گیرم. با شمارش داده‌ها به دست می‌آورم که:

P{Girl|Girl} = 0.7 P{Boy|Girl} = 0.3
P{Boy|Boy} = 0.59 P{Girl|Boy} = 0.41

دانش‌ای مثل P{Girl|Girl} نشان می‌دهد اگر من دختر باشم با چه احتمالی به یک دختر این پیام را می‌فرستم. هر دو جنس تمایل دارند تا این پیام را به هم‌جنس خود بفرستند. این تمایل برای دختران حدود ده درصد بیش‌تر است.

حال بیاییم سوال دیگری را مطرح کنیم: آیا این‌که نفر پیشین‌ای که پیام را برای من فرستاده چه کس‌ای باشد تاثیری در تصمیم من به این‌که پیام را به چه کس‌ای بفرستم دارد یا خیر؟

P{t:Girl|(t-1:Girl,t-2:Girl)} = 0.6 P{t:Boy|(t-1:Girl,t-2:Girl)} = 0.4
P{Boy|(Boy,Boy)} = 0.5 P{Girl|(Boy,Boy)} = 0.5
P{t:Boy|t-1:Boy,t-2:Girl} = 0.7 P{t:Girl|t-1:Boy,t-2:Girl} = 0.3
P{t:Boy|t-1:Girl,t-2:Boy} = 0 P{t:Girl|t-1:Girl, t-2:Boy} = 1

پدیده‌های جالبی مشاهده می‌شود. اگر من دختر باشم و نفر پیشین نیز دختر باشد، به احتمال ۰.۴ این پیام را به دختری خواهم فرستاد. اما اگر نفر پیشین‌ام یک پسر باشد، امکان ندارد برای پسری پیام را بفرستم. مشابه چنین پدیده‌ای -اما خفیف‌تر- برای پسرها نیز وجود دارد. گویا نوعی مقاومت در برابر انتشار پیام وجود دارد. مقاومت‌ای که جلوی به جنس مخالف فرستادن را می‌گیرد و این مقاومت وقتی بیش‌تر می‌شود که نفری پیشین من از جنس مخالف‌ام باشم.

حالا این تحلیل‌ها چقدر جدی‌اند؟! نه خیلی زیاد ولی نه خیلی کم! مهم‌ترین مشکل‌اش مشخص نبودن میزان معناداری‌ی نتایج است. وقتی تعداد نمونه‌ها کم باشد، احتمال این‌که نتیجه‌ای سودار (biased) به نظر برسد کم نیست. بیایید یک تحلیل کوچک بکنیم. فرض کنیم واقعا تفاوتی وجود ندارد و احتمال این‌که نفر بعدی پسر یا دختر باشد مستقل از نفر فعلی و برابر نیم باشد. فرض کنیم توزیع انتخاب بین دختر و پسر در همه جا مستقل و ثابت باشد (یعنی iid باشد). آن‌گاه احتمال این‌که به تصادف این نتیجه حاصل شود که دختران در ۶۰ درصد موارد پیام را به دختران می‌فرستند (و نه به پسران) برابر یک درصد است. این نتیجه البته هیچ اهمیتی ندارد. چون فرضا حالت ۶۵ درصد فرستادن نیز رخ‌داد مستقلی است و باید در نظر گرفته شود. اگر این را در نظر بگیریم و احتمال این‌که نتیجه‌ی اتفاقی‌ای (یعنی الکی و به دور از وجود واقعیت عینی) با پانزده درصد تمایل بیش‌تر حاصل شود (یعنی دختران ۵۷ درصد موارد یا بیش‌تر به دختران بفرستند) ۲۴ درصد است. خیلی زیاد نیست، اما کم هم نیست! به عبارت با احتمال ۷۵ درصد دختران بیش‌تر به دختران می‌فرستند تا پسران. دیگر حالت‌های دیگر و تحلیل دقیق‌ترش بماند برای کس‌ای که قرار است از این کارها نان در بیاورد. فقط این‌که چون تعداد نمونه‌های ممکن به حالت‌های ممکن احتمال‌های شرطی‌ی مرتبه دوم (این‌که نفر پیشین من که باشد تا من به که بدهم) کم‌تر است، دقت آن نتایج نیز کم‌تر خواهد بود.
پ.ن: کلمه‌ای را اشتباه نوشته بودم که تصحیح کردم: گر من دختر باشم و نفر پیشین نیز دختر باشد، به احتمال یک بود که تبدیل شد به ۰.۴.

Posted by SoloGen at February 10, 2006 01:05 AM | TrackBack
Comments

ای‌ول !!!

Posted by: قصه‌های عامه‌پسند at February 10, 2006 01:51 AM

همانا که سولوژن کبير هستی!

Posted by: لرد شارلون at February 10, 2006 08:59 AM

حلقه هاي درون گروهي يعني چي؟

Posted by: گلبهار at February 10, 2006 10:39 AM

هیچ دختری هم نیست که بین پسرها ساندویچ شده باشه، اما دو تا پسر هستند که بین دختر ها ساندویچ شدن. یعنی به طور معمول تعداد دوستان دختر یک پسر بیشتر از تعداد دوستای پسر یک دختره یا اینکه پسر ها ترجیح می دن انزژی شون رو تو offline گذاشتن بیشتر صرف دختر ها کنند !

Posted by: untitled at February 10, 2006 02:49 PM

من با نظر دوم untitled موافق‌ام! تعداد دوستان دختر پسرها برابر با تعداد دوستان پسر دخترها است (البته الزاما چگالی‌شان یک‌سان نیست).

Posted by: SoloGen at February 10, 2006 06:58 PM

با تحلیل خیلی موافق نیستم. تعدادِ (بلندترین) رشته‌هایِ فقط صفر یا فقط یک را در این جدول لیست کرده‌ام.

اندازه‌یِ گروه‌ها | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | تعدادِ گروه | تعدادِ فرد
تعدادِ گروه‌هایِ 0 | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 10 | 33
تعدادِ گروه‌هایِ 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 0 | 10 | 22

می‌بینیم که تعدادِ دخترها ۱۱ تا بیشتر از پسرهاست، و علتِ بزرگتر بودنِ دسته‌هایِ زنانه می‌تواند همین باشد. می‌بینیم اگر ردیفِ پایینی را یکی به سمتِ چپ بلغزانیم (با توجه به داشتنِ ۱۰ گروهِ پسرانه، یعنی تعدادِ پسرها را ۱۰ تن اضافه کنیم، تا اختلافِ‌شان با دخترها به ۱ تقلیل یابد) توزیع تقریباً به همان توزیعِ گروه‌هایِ 1 بدل خواهد شد. اگر (در افزودنِ آن ۱۰ تن) گروه‌هایِ بزرگ‌تر تمایلِ بیشتری به جذبِ فردِ جدید داشته باشند (به خاطرِ جاهایِ بیشتری که برایِ قراردادن‌اش دارند) حتی ممکن است کفه به سودِ 1ها عوض شود، و اگر افرادِ جدید را در کلِ رشته به صورتِ random اضافه کنیم هم گروه‌هایِ 0 شکسته و کوچک‌تر خواهند شد. بنابراین درکل به نظرم رشته تقریباً متعادل است، و نمی‌توان چنان نتیجه‌ای از آن گرفت.

کم‌بودنِ تعدادِ 1ها را هم دو جور می‌شود تحلیل کرد: یا ایمیل کمتر به دستِ پسرها رسیده (افراد بیشتر تمایل داشته‌اند آن را برایِ دخترها فوروارد کنند) یا آنکه پسرها کمتر مایل به فوروارد کردنِ آن بوده، و ترجیح می‌داده‌اند از آن صرفِ نظر کنند.

Posted by: امیدِ میلانی at February 10, 2006 10:41 PM

هومممم! به نظر من که این تحقیق! کمی بیش‌تر باید جلو برود، میزان داده‌های‌اش کم است ... من می‌توانم این نتیجه را بگیرم که احتمالا تعداد اعضای گروه‌های پسرانه کم‌تر از دخترانه است. چون من گروه‌های پسرانه هم این‌جا می‌بینم!

Posted by: لنیوم at February 10, 2006 11:15 PM

من از اين نوشته‌ات خوش‌ام آمد. تيپ نوشته‌هاي قديمي‌ات هم بود. من بحث تحليل آماري اش را نمي‌کنم چون بدون وجود داده‌هاي بيشتر تحليل معنا داري نيست اما method خيلي خوب بود.

نکته ظريف‌اش نفرستادن پيغام به هم جنس از طرف پسرها در صورت گرفتن پيغام از يک دختر، بسيار جالب بود. ((:

Posted by: Ramin at February 11, 2006 05:06 AM

liste man in shod: 111111111111111111111111111.1111111111..11111111111

Posted by: high hopes at February 11, 2006 07:10 AM

آخ دل‌ام برای این مدل تحلیل‌های‌ات تنگ شده بود!
:*

Posted by: SoloGen's GF at February 11, 2006 09:18 AM

vaay! didi goftam naro oonvare aab mishi mesle john nash !didi aakharesh daari hame chi ro sefr'o yek mibini.
(:

Posted by: j.a at February 11, 2006 09:43 AM

خیلیها send to all میکنند. این را درنظر نگرفتی.

Posted by: - at February 12, 2006 05:53 AM

تفاوتی در ماهیت کار ایجاد نمی‌کند. تفاوت در این است که نشان می‌دهد آدم‌ها با چه کسانی دوست‌اند. و البته به نظر می‌رسد همه فقط این‌کار را نمی‌کنند چون شخص قبلی در تصمیم فرد فعلی تفاوت ایجاد می‌کند (ولی مثلا لیست دوستان نمی‌تواند چندان وابسته به جنسیت فرد قبلی باشد).
جدا از این، اگر لیست دوستان را یک‌نواخت از دو جنس در نظر بگیریم، نتایج را متعادل می‌کند. یعنی انتخاب‌های واقعی شدیدتر از این‌اند.

Posted by: SoloGen at February 12, 2006 12:27 PM

خیلی باحال بود سولوژن. بخصوص الان که تکمیل اش کردی. از جادی.نت لینک می دم.

Posted by: جادي at February 14, 2006 10:41 PM

من فكر مي كنم كه اين جمله يه جورهايي تناقض داره. يعني در هر دو صورت اگه شما دختر باشيد بايد براي يك دختر پيام را بفرستيد چه قبل از شما پسر باشه يا قبل از شما دختر باشه. اگه اشتباه مي گم' راهنمايي كن:

"پديده‌های جالبی مشاهده می‌شود. اگر من دختر باشم و نفر پيشين نيز دختر باشد، به احتمال يک اين پيام را به دختری خواهم فرستاد. اما اگر نفر پيشين‌ام يک پسر باشد، امکان ندارد برای پسری پيام را بفرستم. "

Posted by: كنجكاو at February 15, 2006 04:10 AM

من کلا مخالفم برای من اصلا فرقی نمیکنه اف لاین رو از دختر گرفته باشم و یا پسر و وقتی می خوام همین اف رو برای کسی بفرستم به سلیقه اش فکر می کنم و اینکه طرف از این اف خوشش خواهد امد یا نه ( بدون اینکه به جنسیتش توجه کنم )

Posted by: maryam at February 16, 2006 12:41 AM

به کنجکاوی که آدرس ای-میل‌اش کنجکاوری‌ی مرا برانگیخت: یک تصحیح‌ای انجام دادم. ببینید الان به‌تر شده است؟
به مریم: کلا مخالف‌اید؟ با چی؟! با همه چیز؟ اگر فقط موضوع این نوشته است، شاید بتوانم کمک کنم: من فرضیه‌ای برای موافقت یا مخالفت بیان نکردم. تنها یک سری عدد را شمردم و نتیجه‌اش را به صورت جملات زبانی درآوردم. در ضمن در مورد میزان صحت‌شان نیز چیزهایی گفتم. پس اگر کس‌ای جور دیگری رفتار کرد نه به معنای غلط بودن این نتایج است و نه به معنای غیرممکن بودن رفتار او. احتمالات است دیگر: صد بار سکه بیندازی هفتاد درصد بین ۴۵ تا ۵۵ بار رو می‌آید!

Posted by: SoloGen at February 16, 2006 03:03 AM

hameye harfat ghabool vali nagofti ke in natayej cheghadr statically significant hastan yani ehtemale inke in reshteye to az ye tozi'e kamelan random entekhab shode bashe chiye? be ebarati che error-bari rooye in a'adadi ke dadi mizari? we need a marcov chain monte carlo simulation of this event!

Posted by: morad Masjedi at February 20, 2006 05:21 PM

سلام مراد!

در پاراگراف آخر یک چیزی نوشته‌ام. تحلیل کامل نکرده‌ام اما سر دستی برای یکی دو حالت این‌طور به دست می‌آید که احتمال این‌که این داده‌ها اتفاقی به دست آمده باشند (با یک سری فرض در مورد توزیع از-پیش) برای نتیجه‌ی این‌که دخترها بیش‌تر به دخترها می‌فرستند تا به پسرها حدود ۲۵ درصد است. تحلیل دقیق‌اش وقت بیش‌تری می‌گرفت و من حوصله نداشتم! (در واقع برای یک پست وبلاگ بس بود.)

Posted by: SoloGen at February 21, 2006 06:52 PM

سلام دختر پسرش فرقی نمیکنه اهمیتش اینجاست که فهمش چقدره و جنبش چقدره

Posted by: سعید at February 24, 2006 11:19 AM

سلام دختر پسرش فرقی نمیکنه اهمیتش اینجاست که فهمش چقدره و جنبش چقدره و ارزشی که داره
---
البته! ولی من زیاد متوجه ربطش نشدم. بعضی وقت‌ها راجع به A حرف می‌زنیم، بعضی وقت‌ها هم راجع به B. (سولوژن)

Posted by: سعید at February 24, 2006 11:20 AM

محشر بود دمت گرم! بازم از این کارا بکن. ادبیات آماری و ریاضی خیلی کم تو سایتا و وبلاگا دیده میشه در حالیکه زبان خیلی خوبیه برای گفتن خیلی چیزا. شاید علتش این باشه که اکثر اینترنتیا و وبلاگیا زورنالیستن و رشته های انسانی خوندن. موفق باشی

Posted by: nasrin at February 25, 2006 02:14 AM

ديد جالبي بود. ياد اين هم افتادم. انظر الي ما قال لا انظر الي من قال.

Posted by: صفر عينك at May 25, 2006 08:20 AM

Hi, I think if you want to know that, you will send to whom your series you can train a Neural Network (newff) and will see good results!!!! as a apredictor.

Posted by: mahmood at May 29, 2006 10:54 AM
Post a comment









Remember personal info?